woensdag 23 februari 2011

Vragen!

Ik hou al jaren een lijst met vragen bij. Sommige misschien eenvoudig, sommige zijn lastiger. Soms lijkt het antwoord voor de hand te liggen maar als je er dan verder over nadenkt toch weer niet.
Ik zet er hier gewoon een paar neer, misschien is er iemand die het antwoord weet. Die mag het dan zeggen. En zo niet dan blijven het gewoon vragen op mijn lijstje.

1. Waaraan konden de mensen in Israel Jezus herkennen? Hoe wisten ze dat Hij de Christus was? Volgens mij gaan de meeste profetien over een koning die zou komen. Maar dat was Hij in hun ogen niet.

2. Waarom werd Jezus overgedragen aan de romeinen? Waarom kon Hij niet gewoon door de joden gedood worden?

3. Wat is het verschil tussen Petrus en tussen een Jezus-gelovige Jood op dit moment, Zij geloven allebei in Jezus als verheerlijkte Heer?

4. Waarom wordt  er over Jezus gesproken als Messias als het om het volk Israel gaat en over Christus als het om de gemeente gaat, terwijl er op alle plaatsen in de bijbel hetzelfde griekse woord gebruikt wordt?

5. Waarom wordt er een verschil gemaakt tussen Jezus Christus en Christus Jezus?
Waar is dit op gebaseerd?

Dit zijn nog maar de eerste 5, ik heb er meer. Nogmaals het zijn vragen die niet perse beantwoord hoeven te worden. Bij sommigen heb ik denk ik al een antwoord. Hier schuilt ook een gevaar in, want ik heb wel eens ergens gelezen dat je geen vraag moet stellen als je het antwoord niet accepteert. Dit is iets dat zal moeten blijken.

vrijdag 11 februari 2011

Bijbelstudie 12 februari 2011 "dubbele"genade?

Het onderstaande verdient enige toelichting. Het is de bijbelstudie, die ik morgen wil gaan geven aan de jongeren van Eben Haezer. Hij gaat over genade. Wat grappig is, is dat je altijd nieuwe dingen gaat zien als je je voorbereidt. Zo ook dit keer. Ik kwam erachter dat ons als gelovige eigenlijk 2 keer genade wordt geschonken. Ik noem het "dubbele"genade. Ik werd er blij van. Ik zou zeggen lees het onderstaande en misschien begrijp je dan wat ik bedoel!


Genade!?

Inleiding

We gaan vandaag de volgende vragen beantwoorden:
· Wat is genade?
· Voor wie is er genade?
· Waarom krijgen we genade?
· Waar hebben we die genade aan verdiend?
· Wat werkt het uit?

Zacheus
We beginnen vanavond bij Zacheüs! Er is iets in zijn verhaal wat mij opviel. Misschien zien jullie het ook? Laten we lezen:
Lucas 19
1 En Hij kwam Jericho binnen en ging erdoor. 2 En zie, er was een man, Zacheüs geheten, die oppertollenaar was, en hij was rijk. 3 En hij trachtte te zien, wie Jezus was, en slaagde er niet in vanwege de schare, want hij was klein van gestalte. 4 En hij liep hard vooruit en klom in een wilde vijgeboom om Hem te zien, want Hij zou daarlangs komen. 5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij naar boven en zeide tot hem: Zacheüs, kom vlug naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven. 6 En hij kwam vlug naar beneden en ontving Hem met blijdschap. 7 En toen zij het zagen, morden zij allen en zeiden: Hij is bij een zondig man binnengegaan om zijn intrek te nemen. 8 Maar Zacheüs ging staan en zeide tot de Here: Zie, de helft van mijn bezit, Here, geef ik de armen, en indien ik iemand iets heb afgeperst, vergoed ik het viervoudig. 9 En Jezus zeide tot hem: Heden is aan dit huis redding geschonken, omdat ook deze een zoon van Abraham is. 10 Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.

Heb je het gezien?

Zacheus:
- Trachtte te zien wie Jezus was.
- Jezus roept hem.
- Zacheus is blij.
- Zacheus geeft de helft van zijn bezit weg.

Waarom zou Zacheus zo blij zijn? Waarom zou hij alles weggeven?

Uitleg:
Zacheus was een tollenaar! Een belastingpachter. De klassiek Romeinse term voor belastingpachter was publicanus. De Romeinse overheid verleende belastingconcessies voor een bepaald gebied, met een bepaalde looptijd. De concessie ging meestal naar de hoogste bieder of een 'vriendje' van de regering.De publicanus garandeerde een bepaald bedrag voor de Romeinse staatskas, alles wat hij meer kon heffen was winst. De tarieven werden wel van hogerhand voorgeschreven, maar vaak willekeurig toegepast. Daardoor waren tollenaren bij de bevolking niet geliefd.

Hij werd over het algemeen genegeerd, op één lijn gesteld met de heidenen en voor veel Joden was het iemand die met de vijand hulde. Een soort NSB-er zouden we in Nederland zeggen.
Mensen keken hem met hun nek aan!

Bij Jezus hoor je geen veroordeling, geen beschuldiging, alleen de roep: Zacheus, kom vlug naar beneden, want heden moet ik in uw huis vertoeven. Had Zacheus hier om gevraagd? Had hij hier iets voor gedaan? Hij was zelfs weggekropen en toch roept Jezus nou juist hem en wil in zijn huis zijn. De Heer wil in zijn huis zijn! Hij een zondaar, een verachte, iemand met wie je beter niet gezien kon worden. Jezus gaat daar aan voorbij en roept Zacheus bij naam.

Zacheus had er niks voor gedaan en toch accepteert Jezus hem zoals hij is. Je kan ook zeggen:

Zacheus kreeg genade! Hem werd genade betoond en hij had dat door en werd daar zo blij van. Iemand die hem bij naam roept en niet veroordeelt.

Zomaar een voorbeeld van hoe iemand genade vind. Er zijn er veel meer te bedenken. Eén wil ik er nog noemen, dat is de roeping van Paulus. Paulus was op weg om de gemeente van God te vervolgen in Damascus. Hij had meegeholpen aan de steniging van Stephanus en was heel gedreven in zijn rol als vervolger. Dan roept Jezus hem bij naam, Saulus, Saulus, waarom vervolgt gij mij? Wie zijt Gij, Here? Ik ben Jezus, die gij vervolgt. Lees handelingen 9 er maar op na.

Ook hier geen veroordeling, geen straf! Paulus had er niks voor gedaan, sterker nog hij had er alles aan gedaan om niet bij Jezus te horen. En toch roept Jezus hem en zet hem in als één van zijn belangrijkste werktuigen. Ook Paulus werd genade betoond! En was zich daarvan bewust, kijk maar in vers 20, enkele dagen later verkondigd hij dat Jezus de Zoon van God is!

Lees ook hoe Paulus dit zelf beschrijft in gal 1:11-24

Hoe zit dat met ons?

God heeft ons ook geroepen!

2 Tim 1,9
die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden,
Rom 8,30
en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Net als bij Zacheus en Paulus hebben we hier zelf niks aan gedaan. Ons is genade betoond!

Maar dat we geroepen zijn is maar één kant van Zijn genade. Er is nog een andere kant.

Namelijk de genade waarin we gered zijn!

Gered!

We lezen het verhaal van David en Goliath
1 Samuel 17,1-18,5, met name vs 8-10 en 52-54

Waardoor waren de Israëlische soldaten nu eigenlijk overwinnaar?
Door hun eigen kracht? Door slimheid of iets anders wat ze zelf hadden gedaan?
Nee ze waren de winnaar, en daardoor gered, niet door iets wat ze zelf hadden gedaan, maar door wat David had gedaan. En David had het ook niet zelf gedaan, hij had het in vertrouwen, geloof, op God gedaan.

De Israëlieten waren gered door David zijn geloof!

Zo is het ook met ons! Wij zijn gered door het geloof van Jezus en niet door iets wat we zelf hebben gedaan of moeten doen.

Efe 2
4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus. 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Rom 3
21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

Vragen
Oke, Er rijzen nu een heleboel vragen:
Waarvan moet ik gered worden? -> Lees bijvoorbeeld Rom 5:12-21, of de eerste hoofdstukken van de Romeinenbrief, rom 3:9-20
Waarom krijgen we genade? -> Dit kunnen we bijvoorbeeld lezen in Efe 1:3-9, met name vs 5
Kan je zelf dan niks doen? -> Rom 11:6
Wat werkt de genade uit? -> Tweeledig:
1. Rom 8:29-39 Niks kan ons scheiden van Hem, wij hebben niet voor Hem gekozen maar Hij voor ons! Blijdschap, je krijgt iets wat je niet verdiend.
2. Efe 4:32 --> genade schenken, vs 29 genade verspreiden, kol 4:6 à conc. Genade
Geldt die Genade voor iedereen -> Zo onverdiend als het is dat jij het krijgt, zo onverdiend is het dat iedereen hem krijgt. Toch zegt Rom 5:18 dat door die ene daad van gerechtigheid dat het voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven leidt. Tit 2:11 Want de Genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen.
Genade? Dus ik mag, kan, nu alles doen? -> Rom 6, Tit 2:12-15, 1 kor 10:23-11-1


Samengevat:
Er zijn twee kanten aan genade:

1 -> Het feit dat je geroepen bent, Dat is genade voor nu, waaruit je nu mag leven en waar je blij van kan worden. Want wij mogen nu al weten van het tweede aspect van die genade.

2 -> De genade, dat er weer toegang is tot God, de Vader, tot stand gebracht door het offer van Jezus. Zijn bloed heeft ons gerechtvaardigd en Zijn dood heeft ons verzoend. Gerechtvaardigd wil zeggen dat wij de zonden ons niet meer aangerekend kunnen worden en verzoend wil zeggen dat de relatie met God hersteld is.

Om nu op de vragen terug te komen die we aan het begin gesteld hebben:
· Wat is genade?
o Iets krijgen zonder dat je het verdiend!

· Voor wie is er genade?
o Eerst voor diegene die Hij roept
o Uiteindelijk voor alle mensen, Rom 5:18

· Waarom krijgen we genade?
o Niet omdat wij het verdienen maar door Zijn liefde voor ons

· Waar hebben we die genade aan verdiend?
o Nergens aan!

· Wat werkt het uit?
o Blijdschap, genadevolle houding naar elkaar toe

De genade en vrede van onze Heer, Jezus Christus zij met jullie!