woensdag 23 februari 2011

Vragen!

Ik hou al jaren een lijst met vragen bij. Sommige misschien eenvoudig, sommige zijn lastiger. Soms lijkt het antwoord voor de hand te liggen maar als je er dan verder over nadenkt toch weer niet.
Ik zet er hier gewoon een paar neer, misschien is er iemand die het antwoord weet. Die mag het dan zeggen. En zo niet dan blijven het gewoon vragen op mijn lijstje.

1. Waaraan konden de mensen in Israel Jezus herkennen? Hoe wisten ze dat Hij de Christus was? Volgens mij gaan de meeste profetien over een koning die zou komen. Maar dat was Hij in hun ogen niet.

2. Waarom werd Jezus overgedragen aan de romeinen? Waarom kon Hij niet gewoon door de joden gedood worden?

3. Wat is het verschil tussen Petrus en tussen een Jezus-gelovige Jood op dit moment, Zij geloven allebei in Jezus als verheerlijkte Heer?

4. Waarom wordt  er over Jezus gesproken als Messias als het om het volk Israel gaat en over Christus als het om de gemeente gaat, terwijl er op alle plaatsen in de bijbel hetzelfde griekse woord gebruikt wordt?

5. Waarom wordt er een verschil gemaakt tussen Jezus Christus en Christus Jezus?
Waar is dit op gebaseerd?

Dit zijn nog maar de eerste 5, ik heb er meer. Nogmaals het zijn vragen die niet perse beantwoord hoeven te worden. Bij sommigen heb ik denk ik al een antwoord. Hier schuilt ook een gevaar in, want ik heb wel eens ergens gelezen dat je geen vraag moet stellen als je het antwoord niet accepteert. Dit is iets dat zal moeten blijken.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Sieb

    ik heb een partieel antwoord op je eerste vraag en dat antwoord is Johannes de Doper. Waarom moest hij anders als heraut aan Jezus vooraf gaan?

    Uit Johannes 1:
    En er waren sommigen afgezonden uit de Farizeeën. 25 En zij vroegen hem en zeiden tot hem: Waarom doopt gij dan, indien gij de Christus niet zijt, noch Elia, noch de profeet? 26 Johannes antwoordde hun en zeide: Ik doop met water; midden onder u staat Hij, van wie gij niet weet, 27 Hij, die na mij komt, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken.
    28 Dit geschiedde te Betanië over de Jordaan, waar Johannes doopte.
    Johannes wijst op Jezus
    29 De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. 30 Deze is het, van wie ik zeide: Na mij komt een man, die vóór mij geweest is, want Hij was eer dan ik. 31 En zelf wist ik niet van Hem, maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom kwam ik dopen met water.
    32 En Johannes getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. 33 En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt. 34 En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is.

    gr

    Hannes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Siebe, ik zal een poging wagen.
    1. Waaraan konden de mensen in Israël Jezus herkennen? Hoe wisten ze dat Hij de Christus was? Volgens mij gaan de meeste profetieën over een koning die zou komen. Maar dat was Hij in hun ogen niet.
    Goede vraag . Ik moest denken aan de Emmaüsgangers en de kamerling uit Morenland. Vanuit de profetieën uit bijv. Jesaja 53 gingen zij zien dat Jezus de Messias was.
    Een groot aantal in Jezus vervulde profetieën staan hier http://www.ontdekjezus.nl/profetieenmessias.html


    2. Waarom werd Jezus overgedragen aan de romeinen? Waarom kon Hij niet gewoon door de joden gedood worden?
    Volgens mij omdat de Joden tijdens de Romeinse overheersing geen doodstraf mochten uitvoeren. Dat alleenrecht hadden de Romeinen zichzelf toebedeeld.

    3. Wat is het verschil tussen Petrus en tussen een Jezus-gelovige Jood op dit moment, Zij geloven allebei in Jezus als verheerlijkte Heer?
    Daar is geen verschil tussen. Waarom zou er een verschil zijn? Sterker nog, er is ook geen verschil tussen Petrus, een messias-belijdende jood en een gelovige uit de heidenvolken.

    4. Waarom wordt er over Jezus gesproken als Messias als het om het volk Israel gaat en over Christus als het om de gemeente gaat, terwijl er op alle plaatsen in de bijbel hetzelfde griekse woord gebruikt wordt?
    Zie hiervoorhttp://www.nbv.nl/index.php?id=383

    5. Waarom wordt er een verschil gemaakt tussen Jezus Christus en Christus Jezus?
    Waar is dit op gebaseerd?
    Waarom dat verschil wordt gemaakt is mij een raadsel. Er zit nl. geen wezenlijk verschil tussen.
    Het is gebaseerd op een m.i. verkeerde ‘indeling’ van de Bijbel, die uitgaat van twee verschillende evangeliën voor twee verschillende doelgroepen.

    Groetjes,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Maarten,

    Mooi die antwoorden.
    Ik reageer even alleen op antwoord 1 en 2.

    2. Waarom konden ze Stephanus dan wel stenigen? Of die vrouw die van overspel beticht was?

    1. Volgens mij is dat de profetieen achteraf interpreteren. Als je bijvoorbeeld die tekst uit Zach 9:9 neemt, waar het gaat over de intocht. Hier wordt geschreven over een koning, maar was Jezus voor hun een koning? Ik vraag mij af of wij hem bijvoorbeeld herkent zouden hebben. Of hadden zij het verkeerde idee van Zijn koningschap?

    Ik weet het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Siebe,

    Een korte opmerking over punt 2.
    Waarom konden de Joden Stefanus stenigen terwijl het voor Joden niet was "geoorloofd iemand ter dood te brengen" (Joh.18:31)?

    Vermoedelijk omdat er één uitzondering bestond, nl. wanneer het een misdaad tegen de tempel betrof. Denk aan het opschrift bij de soreg (over niet-joden die op straffe van de dood de binnenste voorhof zouden betreden). Stefanus had volgens de getuigen, lasterlijke woorden gesproken tegen de heilige plaats (slot Hand.6) en kon daarom worden geëxecuteerd. Bij Jezus was dat ook aanvankelijk de beschuldiging maar omdat de getuigen hierover niet overeenstemden (Mar.16:57-59), was dit juridisch niet valide.

    Voor wat het waard is.
    Het ga je goed!
    -André-

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat betreft de eerste vraag?

    was het niet de Heer die aan Petrus vroeg, wie denk je dat ik ben, later beamend met de Woorden , het is Mijn Vader in de hemel die u dat geopenbaard heeft.
    ook kloppend in de lijn met wat paulus zegt dat geen enkel vlees zou roemen voor God,

    en niet door kracht maar door macht maar door Zijn Geest
    Amen

    Shalom

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Siebe,

    5. Waarom wordt er een verschil gemaakt tussen Jezus Christus en Christus Jezus?
    Waar is dit op gebaseerd?

    Jezus was een mens zoals wij, maar God zond zijn Zoon (Gods Geest) in de mens Jezus. Daarom werd hij Jezus de Christus genoemd en gelijk gesteld aan de Zoon van God. Jezus was een Mensenzoon, maar door de Christus was hij ook een Zoon van God.

    Na zijn dood en opstanding werd Hij Christus Jezus genoemd, om aan te geven dat het Woord niet meer in vleselijke zin aanwezig was. Maar dat ons kennen van God alleen door de Geest van Jezus mogelijk was. En die Geest (Gods Zoon) was inmiddels teruggekeerd naar Hem welke die Geest geschonken had.

    Aan de gemeente te Korinthe werd het zo duidelijk uitgelegd:

    2 Korinthiërs 5:16
    Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Andre,

    Pleegde die vrouw uit johannes 7 en 8 , ook een misdaad tegen de tempel?

    Ik denk dat het lastiger ligt.

    Overigens een boeiend verhaal vanmorgen. Vooral wat je zei over genade vinden en blij worden, sprak me aan.

    Groet,

    Siebe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Siebe,

    Thnx voor je waarderende woorden.

    De vrouw in Joh.8 is m.i. een ander geval. Het was de Joden niet geoorloofd deze vrouw te executeren (Joh.18:31), terwijl de suggestie is dat de wet van Mozes dit wel vereist (Joh.8:5). Vandaar de tricky vraag aan Jezus: "Gij dan, wat zegt gij?". Linksom of rechtsom, Jezus' antwoord zou óf tegen het Romeinse óf tegen het Joodse recht ingaan.

    Het meesterlijke antwoord van Jezus is, dat volgens hun éigen recht de zaak niet eens ontvankelijk was! "Wie zonder zonde is", d.w.z. de onschuldige, benadeelde partner ontbrak en deze zou de eerste steen moeten werpen. Terwijl de mannen hier bewust van worden gemaakt, druipen ze stuk voor stuk af, omdat ze met hun onrechtmatige aanklacht zu zélf als schuldig zijn aangewezen!

    Het ga je goed!
    -André-

    BeantwoordenVerwijderen