dinsdag 19 april 2011

Antwoorden

Op 23 februari schreef ik op deze plaats dat ik een hoop vragen had. Dat er op die vragen naar mijn idee lastig antwoord te geven is, of dat als er een antwoord wordt gegeven, daar allemaal haken en ogen aan zitten. Tot op heden hebben er wel wat mensen gereageerd, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik overtuigd ben.
Ik wordt zo nu en dan ook aangesproken door mensen op deze vragen. En dat is volgens mij ook de bedoeling van vragen stellen. Mensen gaan er over nadenken, gaan er mee bezig en raken in gesprek met elkaar.....of ze geven het antwoord.

Dat laatste overkwam mij toen ik bijbelstudie stond te geven. Het ging over pasen en ik zei dat er een hoop vragen in dat verhaal zitten. Ik schetste de verhouding tussen Jezus en de farizeen en schriftgeleerden. En hoe je in het Lucasevangelie kunt lezen hoe het conflict zich naar een dramatische climax ontwikkelt. Toen kwamen we op de vragen die ik mijzelf bij dit verhaal stel. En daar kwam ook mijn vraag aan de orde: Waarom leverden de Joden Jezus over aan de Romeinen om hem ter dood te brengen?

Ik wist het antwoord daar eigenlijk niet goed op en de reacties die ik op de vragen heb gehad waren ook in dit opzicht niet helemaal bevredigend. Dus ging ik ervan uit dat ik geen antwoord zou hebben, laat staan zou krijgen tijdens de studieavond. En dat bleek een vergissing te zijn. Vanuit het niets kwam daar het antwoord.

Een jongeman, ik zal zijn naam verder niet noemen, merkte heel droog op dat we net het antwoord hadden gelezen. Hij zei kijk maar in Lucas 20:19! Zij vreesden het volk!

Het sloeg wat mij betreft in als de bliksem. Zo simpel kan het dus zijn. Voor mij was de vraag waar ik al een heel aantal jaren mee rondloop, hiermee ineens beantwoord. Geen juridische grondslagen, geen politieke spelletjes, nee, ze waren gewoon te laf om het zelf te doen en daarmee hun eigen positie bij het volk in gevaar te brengen.

Zo zie je maar, Wees nooit bang om te vragen! Misschien krijg je onverwacht antwoord!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten