woensdag 11 september 2013

…….zullen mij als Ruben en Simeon zijn...



 
Eén van de mooiste beelden van onze Heer Jezus, is het leven van Jozef!

De meesten kennen het verhaal van Jozef. Hoe hij in de put gegooid en verkocht wordt door zijn broers, waarna hij in Egypte terecht komt en uiteindelijk onderkoning wordt. Hier kan hij een plaats bereiden voor zijn broers om uiteindelijk de redder van zijn broers te worden. Naast zijn broers blijkt hij ook de redder van de hele wereld te zijn. Doordat hij, met Gods hulp, de Farao zijn droom kon uitleggen. Jozef bouwde voorraadschuren en sloeg daar graan in op, voor het moment dat er hongersnood uitbrak en er voldoende graan was voor iedereen!

Net als Jozef werd onze Heer, Jezus,  verkocht door zijn broeders en aan het kruis ter dood gebracht! Hierna is Hij uit het graf opgestaan en opgevaren naar de hemel om daar plaats te nemen aan de rechterhand van God, de Vader, om een plaats te bereiden voor zijn broeders. Als Hij zijn broeders weer in zijn armen zal sluiten zal Hij huilen, net als Jozef deed. Hierna zal blijken dat diegene die ze overgegeven hebben, niet alleen een redder van het volk Israël zal zijn, maar van de hele wereld.

Zoals ik zei, een geweldig beeld! Maar er is meer……..

Volgens mij is er in dit beeld is ook een plaats voor jou en mij weggelegd. Dit vindt je in Genesis 48. Hier staat het verhaal van de zegening van Jozefs Zonen.
Naast Jakob zijn eigen zonen, zegent hij namelijk ook de zonen van Jozef.
  
Toen ik het verhaal hierover in Genesis 48 las viel mij in het bijzonder vers 5 op.

5 En nu, uw beide zonen, die u in het land Egypte geboren zijn, voordat ik tot u naar Egypte gekomen was, zij zijn de mijne; Efraïm en Manasse zullen mij als Ruben en Simeon zijn.

Jozef heeft zijn zonen gekregen op het moment dat Jakob niet wist dat hij nog in leven was, toen Jozef in Egypte was! En Jakob rekent ze als zijn eigen kinderen.

Als je het beeld van Jezus doortrekt, kun je dan zeggen dat Jezus er zonen bij krijgt terwijl Israël niet eens weet dat Hij nog in leven is? Zoals Jakob destijds niet wist dat Manasse en Efraim geboren werden, zo is Israël zich er niet van bewust dat er broers bij zijn gekomen. Pas toen Jakob zag dat Jozef nog leefde, leerde hij zijn kleinzoons kennen. Zo zal Israël straks als ze hun Messias zullen zien komen, zien dat ze er broers bij hebben gekregen, wij! En die broers die zullen zijn als Ruben en Simeon!  



Noot 1. Volgens mij is dit het geheim waar Paulus naar verwijst in Efe 2. Waar hij zegt dat wij geen vreemdelingen of gasten meer zijn
Noot 2. In de bijbel staat Egypte vaak als beeld voor de hedenvolken. Efraim en Manasse zijn dus onder de heidenvolken verwekt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten