vrijdag 27 maart 2015

….Voor Uw grote naam!




In dit stukje probeer ik iets te beschrijven wat mij de afgelopen tijd werkelijk heeft geraakt. Waar ik bijna lyrisch over ben. Waarom ik Hebreeuws ben gaan bestuderen. Iets wat me nog steeds elke dag raakt en waar ik blij van wordt. Iets wat alle zaken in een ander perspectief zet.


Ik hoop dat ik iets van deze verwondering, blijdschap, grootsheid op de lezer over kan brengen. Als er dingen niet duidelijk zijn, of je snapt mijn enthousiasme niet, laat het me weten. Ik wil graag dat jij net zo lyrisch wordt als ik over dit onderwerp, De naam van Onze God!


Is het je wel eens opgevallen hoe vaak wij over de naam van God zingen?

…Prijs nu Zijn heilige naam!

…Voor Uw grote naam!

…Heerlijk is Uw naam!

Ik denk dat ik er nog wel meer kan bedenken. Maar wat ik me afvraag, weten we hoe God heet? Hebben we door over welke naam we zingen? 


Toch is God er vrij duidelijk over. In exodus 9:16 verteld Hij waarom Hij de plagen over Egypte laat komen, in plaats van ze simpelweg van de kaart te vegen. Hij wil dat er gesproken wordt over Zijn machtige daden, Hij wil dat mensen daar ontzag voor hebben en Hij wil dat daardoor Zijn Naam over de HELE wereld wordt verkondigt.
  

Jammer genoeg gaat Gods Zijn Naam in onze vertalingen verloren. In de NBG bijvoorbeeld wordt zijn naam stelselmatig met de ‘HERE’ vertaald.  Dit maakt het lastig omdat HERE een titel is en in dat opzicht niet eenduidig is. Net als ‘mijnheer’. Als je bijvoorbeeld zegt: ‘die mijnheer wacht op antwoord’ , dan kun  je je afvragen welke mijnheer? Maar als je zegt: ‘mijnheer Van Dalen wacht op antwoord’, dan is ineens duidelijk over wie het gaat.


Zo’n zelfde vraag kan je stellen over Psalm 23. Welke Heer is mijn herder?  Over wie gaat het hier? Jezus, Baal, Ra, je zou hier elke Heer in kunnen vullen als je niet beter wist.

Gelukkig weten we wel beter. In het Hebreeuws staat er namelijk het volgende:

YeHoVaH Ro-ie (hwhy y[r)let op Hebreeuws lees je van rechts naar links

Wat betekent: YeHoVah mijn herder!


Ineens is duidelijk wie Jouw Herder is. YeHoVaH.


Zijn Naam is hwhy, YeHoVaH. Hij staat garant voor de dingen die Hij ons toegezegd heeft. Ineens heb je niet meer te maken met een onpersoonlijke titel, maar ken je een persoonlijke Naam. Je kent de naam waaronder Hij zich bekend maakte bij de Israëlieten en de Egyptenaren. Je kent de naam die je mag noemen als Zijn Grote Naam, Zijn Heilige Naam, Zijn Heerlijke Naam.

  
Loof YeHoVah, mijn ziel
, en al wat in mij is, zijn heilige naam! ps 103:1



In een volgend stukje zal ik vertellen hoe ik kom tot de uitspraak YeHoVaH. Dit in tegenstelling tot anderen die  het als JAHWEH of als IEUE vertalen. Om deze discussie te omzeilen zou ik alvast voor willen stellen gewoon de 4 hebreeuwse letters te gebruiken, dan is er geen discussie en weet iedereen toch over wie het gaat.


Ook zal ik nog een stukje schrijven over hoe we Zijn Naam toch stiekem zingen en op welke manier Zijn Naam ook voorkomt in het nieuwe testament.



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten