zondag 29 mei 2011

The Whirlwind

Ik ben een groot liefhebber van muziek. Ik vind het heerlijk om ernaar te luisteren, bewust of onbewust. Lekker zacht op de achtergrond of hard op de voorgrond. Soms geniet ik van de muziek, en soms van de zang, soms is het de combinatie van deze twee. Vaak is het maar één zin of een melodietje in een nummer waardoor ik het een topnummer vind. Soms is het maar 1 toon waardoor ik geraakt wordt.

Het nummer waar ik over wil schrijven heeft dat niet. Dit nummer is vol met mooie zinnen, althans zinnen waar ik mooie associaties bij heb. Voordat ik over dit nummer ga schrijven zou je het eerst zelf moeten luisteren. Het nummer heet : Dancing with eternal glory, van de band Transatlantic.
http://youtu.be/ihCryXQCw8s

Een geweldig nummer met een hele bijzondere tekst en mooie muziek, die de tekst ondersteunt. Je zou eigenlijk de hele CD moeten luisteren , maar goed dat kan je altijd nog. Er zitten wat mij betreft pareltjes van zinnen in de tekst van dit nummer. Teksten waar je, als je beseft wat ze zouden kunnen betekenen, kippenvel van op je rug krijgt. Ik wwet niet wat de achtergrond van de bandleden is. Ik weet dat één van hen nu gospelmuziek maakt en een gelovige is. Of ze geloven of niet, dat maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Er zitten zinnen in deze songtekst die mij gewoon heel erg aanspreken. Hieronder staan er een paar en volgens mij spreken ze voor zich::
…the voice of one who holds the better way…..

…when the giver of live is asking you to dance…

….All who seek will find the truth…..
Onderaan deze blog staat de volledige songtekst, dan kan je er zelf over oordelen. Ik heb dat wel vaker, dat het gaat om één zinnetje. Bijvoorbeeld het zinnetje … And the forest will echo with laughter….Ik weet dat het uit een nummer komt dat niet zo goed bekend staat, maar voor mij spreekt er zo’n hoop uit dit ene zinnetje. Voor mij maakt zo’n zinnetje een heel nummer de moeite waard om te luisteren.

Maar terug naar het onderwerp van deze blog, the whirlwind. Ik wil het eigenlijk hebben over het laatste gedeelte van het nummer, daar zingen ze namelijk het volgende:

There is in the heart of the whirlwind
One who has been for all time
And he was sent to deliver
And bring forth the river of life
And we are here in the wilderness
Seeking some shelter inside
And now that it's done
Out of the whirlwind
Comes forth the true breadth of life

And from the whirlwind
comes the breath of life...

Zie je wat ik zie? Hoor je wat ik hoor?

And from the whirlwind comes the breath of life…..
Vrij vertaald: en vanuit de stormwind komt de adem van leven!

Zie je wat ik zie? Hoor je wat ik hoor? Naast de eerder genoemde zinnen schrijven ze aan het eind dat vanuit de stormwind de levensadem komt, in het hart van de stormwind zit diegene die er al die tijd is geweest. The whirlwind zet me aan het denken! Al hardlopend ben ik bezig met zo’n tekst en luister ik het iedere keer weer opnieuw.

Toen ik dit voor de eerste keer goed besefte wat ze hier zingen dacht ik, dat heb ik vaker gehoord. Ik heb vaker gehoord dat er iets in het hart van de stormwind zat. Ik kon het alleen niet direct plaatsen. Pas toen ik met mijn vorige Bijbelstudie aan de slag ging zag ik het. Hij ging over de eindtijd en ik kwam ook in het boek Ezechiël terecht. Toen wist ik het weer. Ezechiël ziet het namelijk ook! Lees er Ezechiël maar op na. In Ezechiël hoofdstuk 1 staat een bizar visioen beschreven, waarin Ezechiël de heerlijkheid des Heren mag aanschouwen, en waarin ziet hij deze Heerlijkheid? Precies! In de stormwind, in het midden van de stormwind! Ik was verrast!

Kennelijk zit midden in de stormwind diegene die alles in Zijn hand heeft. Hebben ze dan toch gelijk, want Hij is ook diegene die alles leven geeft?

Is dat de plaats waar mijn Heer, Jezus, De Christus, zich gezet heeft?

Matteus 16: 19 geeft hier antwoord op:

Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen

Zingen ze daarover?

Het lijkt er wel op. Want volgens Kolossenzen is Hij degene die er al is vanaf het begin en is Hij ook degene die ons Het leven geeft.

Dit doet me denken aan Stephanus.
Dit was namelijk wat er met Stephanus gebeurde en wat hij zag, temidden van de stormwind die om hem woei. De menigte was woedend en stormde op hem af om hem te stenigen. En temidden van die heksenketel, van die”stormwind”zag Stephanus Jezus aan de rechterhand van God. Hij, Jezus die alle macht in hemel en op aarde heeft. Het gaf Stephanus de rust om vergeving te vragen voor diegene die hem stenigden. Stephanus zag in het hart van de stormwind zijn Heer in het midden daarvan.

Nu een gedachtespinsel. Zou je het zo mogen vertalen dat je in de stormwind die om je heen waart. Je werk, de stress, relaties, vienden, de wereld om ons heen. Een wereld waarin alles sneller en mooier moet, een wereld waarin we elkaar helemaal gek draaien om beter en meer. Een wereld waarin de zwakkere het onderspit delft. In die stormwind mogen we rust vinden bij diegene die zich in het midden bevindt. Diegene die, toen Hij hier op aarde liep, ooit gezegd heeft: Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Waarvan ook nog wordt gezegd in een bekende tekst uit Johannes: Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.

Kan je je voorstellen dat dit soort gedachten door mijn hoofd gaan als ik tegen de wind in aan het hardlopen ben en dit nummer aan het luisteren ben?

Er is nog veel meer over de stormwind te zeggen vanuit de Bijbel. God is ook degene die de stormwind gebruikt. Om zijn vijanden te straffen, om het kaf van het koren te scheiden. Maar Hij is ook degene die de stormwind bestraft en laat liggen. Hij is ook degene met macht over de stormwind.

Kortom, volgens mij heeft Transatlantic gelijk als ze zingen dat uit de stormwind de levensadem voortkomt. Maar dan wel in de wetenschap dat Hij in het midden van de stormwind zichtbaar is en dat Hij ook de stormwind in zijn hand heeft. Een verhaal dat dit schitterend illustreert is het verhaal van de storm op het meer. Hij zit er midden in. Hij is de rust zelve en als Hij het genoeg vindt is het afgelopen met de stormwind.

Het nummer duurt vrij lang, en ik vind het heerlijk om al hardlopend en luisterend er op deze manier mee bezig te zijn. Iedere keer ontdek ik ook nieuwe dingen erin. Je moet eens luisteren wat er gebeurd nadat ze hebben gezongen over the one who holds the better way. Er lijkt een wisseling van de muziek plaats te hebben en er volgt een ander thema. Alsof je een prelude krijgt op wat zich in het hart bevind. Alsof het wil zeggen:

Daar in het hart! Daar zit Zijn Heerlijkheid! Daar is rust, daar is Majesteit, daar is vrede, daar is HET LEVEN!
Lyrics Dancing with eternal glory - Transatlantic

And as the summer turns its head
Cowering to the ground
At night the winds abate to the chase
Tomorrow to be found

A whisper of such tenderness
Peels through the skies of grey
The voice of one who holds the better way
Hey...

All we are, all we are, this is all we are
Just a page, just a life, reaching from afar
Take a breath, close your eyes
You'll see what you are
When you look inside your mind

Take a step, take a chance, take it where you will
Ask the light for a dance, moving standing still
Reaching out for his hand
Blowing daffodils like a million stars in the sky

And you're dancing with eternal glory
Taking a step to another land
You are dancing with eternal glory
This is much more than time and chance
When the giver of life is asking you to dance

What can we in ourselves really ever know
Just a blink in the life's swooning ebb and flow
But there's a way
There's a side you will come to know
When you go outside our time

And you're dancing with eternal glory
Taking a step to another land
You are dancing with eternal glory
This is much more than time and chance
When the giver of life is asking you to dance

And you're dancing with eternal glory
Taking a step to another land
You are dancing with eternal glory
Don't be afraid come and take his hand

And you're dancing with eternal glory
Taking a step to another land
You are dancing with eternal glory
This is much more than time and chance
When the giver of life is asking you to DANCE!

A man can feel his spirit hit the sky
Like a window open wide
Like a sunlit valley floor
A man can sense when all the storms are gone
And he's back where he belongs
Walking through an open door

We're on trip in a foreign land
Reach for home, where the kingdom stands
There is the key he has given you, search it out
All who seek will find the truth!

After all the storm will pass you by

There is in the heart of the whirlwind
One who has been for all time
And he was sent to deliver
And bring forth the river of life
And we are here in the wilderness
Seeking some shelter inside
And now that it's done
Out of the whirlwind
Comes forth the true breadth of life

And from the whirlwind
comes the breath of life...

1 opmerking:

  1. He Siebke

    ik heb het nummer nu twee keer beluisterd (uiteraard om jou te plezieren...:). Het is inderdaad een mooi nummer met een multi-interpretabele boodschap waarmee ik als christen ook uit de voeten kan. Ik ben vooral aangesproken door het stukje (tekst en muziek):

    We're on trip in a foreign land
    Reach for home, where the kingdom stands
    There is the key he has given you, search it out
    All who seek will find the truth!

    Verder moest ik ook denken aan de 'openbaring' van God aan Elia (I kon 19). God is niet in de sterke wind, de aardbeving en het vuur, maar wel in het suizen van een zachte koelte (wat betekent dit?).

    groet

    Hannes

    BeantwoordenVerwijderen