donderdag 29 september 2011

Waar gaat mijn redenering de mist in?



Ik heb een probleem, een vraag! Misschien dat iemand het antwoord ziet of misschien denk ik wel gewoon te moeilijk.
Hieronder heb ik mijn probleem beschreven. Ik denk dat ik de oplossing weet, maar ik zou graag willen horen of er nog een andere acceptabele oplossing is.

Het draait om het eerste deel van de Galatenbrief.
Gal 1:16 -> 1 evangelie
Hier beschrijft Paulus dat er maar 1 evangelie is, en dat een ander evangelie geen evangelie is!
Daarna beschrijft hij verderop in de Galatenbrief hoe hij in Jeruzalem komt.
Gal 2:1-10 -> Ontmoeting te Jeruzalem
Hier staat centraal dat Paulus naar de heidenen en de rest naar IsraĆ«l. Paulus krijgt hierna de  broederhand.
Waar het mij om gaat is, dat naar mijn idee hier de ontmoeting uit handelingen 15 beschreven staat.
Als dit klopt, waarom staat er dan bijvoorbeeld in handeling 19:8 dat Paulus nog vrijuit over het koninkrijk Gods spreekt!  Dit deed hij in de synagoge.
Het verbaasd mij dat Paulus eerst in Galaten schrijft dat er maar 1 evangelie is en vervolgens beschrijft dat hij in Jeruzalem de broeders spreekt en dat hij daarna bij de joden in de synagoge iets anders zou vertellen dan bij de niet joden, Het lijkt me dat Paulus zichzelf dan tegenspreekt. Het lijkt me dat Paulus dan niet zou schrijven dat er 1 evangelie is maar dat er 2 zijn. En dat hij aan de Joden het ene en aan de heidenen het andere evangelie heeft gebracht.

Er zijn naar mijn idee een aantal mogelijkheden:

1.      Paulus bedoelt in gal 1:16 dat er 1 evangelie is voor de heidenen en 1 voor de Joden.    Waarbij het lastig is want dan zou voor de heidenen het evangelie voor de Joden geen evangelie zijn en vice versa?  Of wil Paulus hier de heiden deelgenoot maken van het feit dat het evangelie wat hij aan de Joden heeft verkondigt eigenlijk geen evangelie is. 
2.      Paulus vergist zich…? Dit zou zo kunnen zijn als het om een gewoon boek zou gaan en niet om de bijbel!
3.     De beschreven ontmoeting vind na handelingen 28 plaats. Hoewel Paulus het in handelingen 28:31 nog heeft over het koninkrijk Gods?
4.     Er is daadwerkelijk maar 1 evangelie, zowel voor de Jood als voor de heiden? 
5.       ….een andere mogelijkheid.

Daarnaast vind ik ook het stuk in galaten 1:23 frappant, hier schrijft hij dat de gemeenten in Judea nu zeggen dat hij het geloof verkondigt dat hij eerst probeerde uit te roeien. Naar mijn weten heeft Paulus niet de gemeente uit de heidenen vervolgd. Dit vers zou overigens wel kunnen kloppen als Paulus twee evangeliĆ«n  zou verkondigen.

Maar dit ter zijde. Zoals ik er nu tegenaan kijk zeg ik dat de oplossing is gelegen in het feit dat er daadwerkelijk maar 1 evangelie is.
 Hij is opgestaan!

Dat is Het evangelie, Het goede bericht. Het feit dat Hij is opgestaan maakt al het andere mogelijk. Opstanding uit de doden(1 cor 15:23)., rechtvaardiging(rom 3:21-30), verzoening(Rom 5:9), leven(Rom 5:9) en uiteindelijk de redding van alle mensen(1 cor 15:21-22).
Maar ik ben ook maar een mens, met mijn eigen gedachten en manier van denken. Misschien zit ik er naast, dat kan! Mocht je vragen hebben t.a.v. mijn manier van denken of denken dat je weet waar mijn gedachten een verkeerde kant opgaan. Of misschien weet jij een 5e mogelijkheid.
Sms, twitter, reageer, zeg, vraag of spreek me aan. God wil dat we in gesprek gaan met elkaar. Dat we deelgenoot zijn in elkanders leven, net als Hij deelgenoot is in ons leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten