donderdag 8 september 2011

Wie is God voor mij?

Zaterdagavond start het bijbelstudie seizoen weer. We starten deze avond met het onderwerp: Wie is God?
Zoals jullie hieronder kunnen lezen ben ik zo vrij geweest de vraag iets te veranderen. Zoals zo vaak heb ik zelf ook weer een aantal mooie dingen mogen zien. Met name de stukken uit Johannes, waar Jezus over zichzelf en de Vader spreekt. Vanwege het onderwerp moest ik dit voor een groot deel links laten liggen.

God!

Deze studie gaat over God!
Er zijn een heleboel vragen te stellen bij God!

Bijvoorbeeld:
-          Wat weten we van Hem?
-          Hoe ziet Hij eruit?
-          Hoe gedraagt Hij zich?
-          Wat kan ik van Hem verwachten?
-          Enz., enz.

Op een aantal van deze vragen is makkelijk antwoord te vinden in de Bijbel, terwijl andere wat lastiger zijn te beantwoorden.  Ik denk dat we gewoon moeten gaan lezen wat er in de Bijbel over Hem geschreven staat. We zullen veel teksten lezen, ook een aantal niet, die moet je zelf maar lezen.

Ik heb ze zelf uiteraard ook gelezen en waar ik achter kwam is niet de vraag : Wie God is?  Maar de belangrijkste vraag is:

Wie is God voor mij?

Hij kan namelijk voor iedereen iets anders betekenen. Maar het is belangrijk wat Hij voor jou betekent. Ik zal dat verderop uitleggen.

Denk voordat je dit stuk leest eens na over deze vraag, dan kunnen we kijken aan het eind of daar iets aan veranderd is.


Wat wordt er zoal gezegd over God in de Bijbel. Gewoon wat typeringen.
·         Schepper van hemel en aarde, Psalm 8, gen 1
·         God is groter dan alle goden, 2 kron 2: 5-6
·         God is de God der goden en de Heer der koningen. Hij onthult mysteries, dan 2: 47
·         God de vader, 1 cor  15:24 (allen zonen, gal 3:26)
·         God, onze vader, 1 cor 1:3
·         Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting, 2 cor 1:3-4
·         Eén God, 1 cor 8:6
·         Onderschikker van het al, 1 cor 15:20-28)
·         Hij is barmhartig, Luc 6:36
·         de God der liefde en des vredes, 2 cor 13:11

Heb je een keus gemaakt? Wie God voor je is?

Ik denk dat het verhaal wat in Daniel beschreven staat hier wel wat duidelijkheid in kan geven. Je kent vast wel deze geschiedenis. Koning Nebukadnezar had een droom en niemand kon vertellen wat voor een droom dit was en al helemaal niet wat hij betekende. Daniel kon dit, met de hulp van God, wel en vertelde de droom en de uitleg aan de koning. Hij had het niet zelf bedacht, maar God had het hem te kennen gegeven en dat vertelde hij er ook bij. Op deze manier had Nebukadnezar God leren kenne. Hij verwoord dit op de volgende manier: In waarheid, uw God is de God der goden en de Heer der koningen, en Hij openbaart verborgenheden: daarom hebt gij deze verborgenheid kunnen openbaren.

Nebukadnezar had God leren kennen als de God der goden en de Heer der koningen, en Hij openbaart verbogenheden. Doordat hij en de droom en de uitleg aan Daniel bekend had gemaakt      (En misschien ook wel door de betekenis van de droom).  Dat was wie God voor Nebukadnezar was. Niets meer en niets minder! Terwijl God voor Daniel diegene was aan wie hij alles toevertrouwde en van wie hij alles verwachte.

Als je in de psalmen leest, dan lees je wie God was voor David. Psalm 8 vind ik wat dat betreft prachtig. De Here wordt hier naar voren gebracht als diegene die Zijn majesteit toont door het werk van Zijn vingers. Terwijl hij elders in de psalmen  de Here heel anders kenmerkt.
Diegene die hem doorgrondt en kent, Psalm 139
Hij is goed, psalm 100
Redder, psalm 70
Hij zegent, psalm 29
Schuilplaats, psalm 31
…….
En zo gaan de psalmen nog even door. Kennelijk kende David God erg goed en wist hij een hoop van God. Dat blijkt ook uit het hele levensverhaal van David, dat spreekt van geloof in God. Bij alles wat hij is en doet.

De Bijbel staat vol met verhalen over mensen die God leren kennen. Abraham, Jakob, Mozes, Job, Jeremia en Jona. Allemaal leren ze God kennen. Allemaal leren ze andere aspecten van diezelfde God kennen.  Ze leren God kennen doordat God een bepaalde weg met ze gaat. God roept ze en vervolgens gaan ze samen op weg, en gaande weg leren ze God kennen. Ik denk dat je voor al deze mensen kunt bedenken wat zij hebben ontdekt over God.

Probeer maar eens!

Hoe werkt dat bij jou en bij mij?

Hoe kunnen wij God kennen?

Je kan hem kennen en je kan hem “kennen”!

Neem als voorbeeld onze koningin.
Een Argentijnse zal haar kennen als een belangrijk iemand uit een land in europa.
Ik ken haar als mijn koningin met al jaren hetzelfde kapsel, maar het lijkt me wel een lieve vrouw.
Willem-Alexander kent haar als zijn lieve zorgzame moeder, die af en toe op zijn kinderen wil passen.

Maar wat nou als die Argentijnse met Willem trouwt en haar schoondochter wordt, dan leert ze Beatrix ineens op een hele andere manier kennen. Opeens is het voor Maxima haar lieve schoonmoeder die af en toe op haar kinderen past.  

Zo gaat dat bij ons ook. In Romeinen 1:19-20 staat dat we God kunnen kennen als schepper van hemel en aarde, door het werk van Zijn handen.

Iedereen zou God dus als schepper moeten kennen. Iedereen zou het moeten zien. Net als die Argentijnse is er dat besef dat er Iemand is die alles wat we zien om ons heen geschapen heeft.
Zo perfect, zo mooi, ontzagwekkend.

Maar voor ons is er meer! Net als Willem-Alexander Maxima uitgekozen heeft om zijn vrouw te worden, zo heeft God ons uitgekozen om Hem te leren kennen. Lees maar in Rom 8:29-30. Wij zijn tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons. En in vers 15 staat dat wij de Geest van het Zoonschap , door welke wij roepen, Abba, vader.
We zijn ineens van zomaar een wereldburger, een zoon van God geworden. Net als Maxima zijn we in een andere relatie komen te staan. We gaan God ineens anders leren kennen.

Hij heetf je geroepen en gaat met je op pad. Net als Abraham, en als Jakob en als Paulus, je gaat op pad met God en gaandeweg leer je hem kennen.

Hoe laat God zich dan kennen aan ons?

1.       Door de Bijbelteksten zoals die hierboven staan. Je leert Hem kennen door te lezen hoe David hem kende en hoe Job hem bijvoorbeeld leert kennen. Je leert op deze manier hoe God is. Je leert Zijn karakter kennen.
2.       Door te kijken naar Zijn Zoon. Hij is het beeld van de onzichtbare God, als het ware de uitdrukking van God Kol 1:13. Maar Jezus zegt het zelf ook bijvoorbeeld in Joh 12:4
Jezus drukt het nog sterker uit, dat niemand God kan kennen dan door Jezus Joh 14:6  
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
Paulus bevestigt dit nog eens in bijvoorbeeld 1 Tim 2:5, er is één middelaar tussen God en mensen,  Efe 2:18, in Hem hebben we toegang tot de Vader
Kortom leven met Jezus!

 En dan ga je op pad en Hij laat zich kennen. In alle facetten zoals David Hem ook kende.

Als je aan het skiën bent in de Alpen en je ziet wat Hij gemaakt heeft. Dan leer je Hem kennen als zo’n grote God! Hij heeft die bergen gemaakt, jij kan er niet eens op klimmen.
Soms zijn er dagen dat je niet weet waar Hij is en vraag je je af of Hij nog wel bij je is. Om later te ontdekken dat Hij in alle stilte bij je was.
Een andere keer is het lijden wat je bij anderen ziet ondragelijk, maar dan zie je dat Hij de God is van aller vertroosting. En daar wordt je zelf door bemoedigd.
Hij zet dingen in het juiste verband. Hij zal zich ontfermen over al Zijn schepselen.
Sommige dingen lopen raar,  of zo anders dan een mens het zou plannen, dan is ineens Zijn Hand in de dingen te zien.
Af en toe laat Hij je beseffen dat Hij degene is die op zijn plaats zet en niet die boze mijnheer tegenover je. Net als David laat Hij je dan weten dat Hij sterker is dan je vijanden.
Als je met lood in je schoenen naar een moeilijk gesprek toe moet, dan laat Hij je weten, ik ben bij jou.
Het is rustgevend om te ervaren dat Hij niks liever hoort dan wanneer jij zachtjes zegt: Vader, ik heb u nodig!

Zo nog even terugkomend op mijn vraag van daarnet! Wie is God voor jou?

Ik denk dat ik het net zo goed aan David, Job, Jacob, Jeremia, Elia, Elisa, Paulus, Petrus, en ieder ander kan vragen. Ik hoop dat jij hetzelfde antwoord zal  geven als zij!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten